Tuesday

sebaik-baik kenikmatan dunia



Dari Abdullah b Amru r.a bahawa Rasulullah saw bersabda ," Dunia adalah tempat kesenangan, dan sebaik-baik kesenangan dunia adalah isteri yang solehah." (sahih Muslim page 449/ringkasan sahih muslim)


umum amat mengetahui bahawa isteri yang solehah adalah kunci kebahagiaan sebuah keluarga..namum rata-rata juga mengetahui bahawa terlalu besar pengorbanan isteri yang tidak boleh dibayar dengan wang ringgit..dengan wang ringgit pun xboleh di bayar apatah lagi free atau tanpa bayaran..oh, perit2..

kerana itu, untuk menjadi isteri solehah tiang agama perlu utuh..kerana isteri akan diuji dengan pelbagai ujian yang hebat..multitasking yang diperolehi sangat berat untukdipikul tetapi tanggungjawab dapat dilaksanakan dengan cemerlang.

isteri solehah  tidak meminta banyak untuk suami tunaikan segala kehendaknya..cukup dengan menjadi suami  yang soleh dan bijak melayan isteri..suami yang soleh???jadilah imam yang betul dan lurus di jalan Allah swt..solat di awal waktu, tahu betapa berbezanya ibadat wajib dan ibadat sunat,harus,makruh dan haram..faqihlah dalam bidang agama agar boleh menjadi rujukan kepada isteri..berusahalah untuk mejadi yang lebih baik setiap  hari dalam hidup suami..

bijak melayan isteri????? bantulah isteri tanpa disuruh..sesungguhnya, apabila suami melakukan kerja tanpa diminta oleh isteri amatlah tinggi nilainya disisi isteri..jangan dirungut atas bantuan itu kerana bantuan dan tanggungjawab itu adalah wajib ke atas suami.. ihsan isteri jangan disalahgunakan..

Islam amat melarang suami yang beriman membenci isteri yang mukminah :
dari Abu Hurairah ra dia berkata, " Rasulullah saw bersabda janganlah suami yang beriman membenci isteri yang beriman, kerana apabila suami tidak menyukai suatu perangainya tentu ada perangai lain yang menyenangkannya".
sahih Muslim page 493/ringkasan sahih muslim)

*** tidak rugi berbuat baik dan  mengamalkan kebaikan ***





No comments:

Post a Comment