Thursday

al-Fatihah

lazimnya, selepas solat subuh saya akan menghadiahkan al-Fatihah kepada arwah emak dan abah,mama n arwah ayah,diri sendiri,suami dan 4 orang anak tercinta. mula2 rasa macam payah je nak buat sebab sekali baca nak kene baca sampai 11 kali al-Fatihah..tetapi alhamdulillah..lama2 ianya menjadi mudah. bak kata pepatah "alah bisa tegal biasa".

surah al-Fatihah


sekarang ni, kalu xbaca rasa macam xcukup je urusan satu hari..mmm,alhamdulillah saya sangat bersyukur atas nikmat perasaan ini yang akan menjadikan saya rasa seronok untuk istiqamah melakukannya.nampak sedikit tetapi semoga ada keberkatannya di sisi Allah Azzawajalla..amin.

Daripada Anas b Malik ra, Nabi saw bersabda; Sesungguhnya Allah mempunyai 'ahli' daripada kalangan manusia. para sahabat bertanya: 'Wahai rasulullah, siapakah mereka itu?' baginda bersabda> merekalah ahli al-Quran iaitu 'Ahli Allah dan golongan pilihannya" (Riwayat Ibnu Majah)
 Ahli al-Quran - golongan yang menghafal Quran,banyak membaca Al-Quran dan beramal dengannya.
Ahli Allah - para wali Allah dan golongan yang mendapat pilihan yang istimewa daripada Allah ( Syarah sunan Ibnu Majah)

nak buat perkara baik memang mudah tetapi nak istiqamah tanpa jemu agak payah. kerana itu setiap perbuatan dan amalan amat memerlukan kepada kefahaman atau tahu mengapa sesuatu perkara itu perlu dilakukan. bukan sahaja sekadar ikutan. apabila sesuatu amalan menjadi ikutan atau trend kepada sipelaku, berkemungkinan besar untuk sipelaku 'boring' melakukannya akan timbul kerana amalan itu hanyalah sekadar ikutan dan bukan kefahaman yang jelas. saya suka mengaji..

Daripada Uthman b Affan ra, nabi saw bersabda: ' orang yang terbaik daripada kalangan kamu ialah orang yang belajar al-Quran dan mengajarnya' (Riwayat al-Bukhari)

saya suka solat dan berbuat baik..semoga saya dan keluarga ditetapkan hati dan iman serta taqwa dalam agama Islam..amin




No comments:

Post a Comment