Thursday

cinta menunjuk-nunjuk

malam tadi sempat tengok semanis kurma tapi dah nak habis..ustaz Izhar,ustazah dan suami serta panel ada berkongsi tips mengenai cinta ini..antara yang dapat dikongsi adalah:


  1. jangan overacting menunjuk kasih sayang antara suami dan isteri dikhalayak. simpan buat dirumah n jadikan ianya rahsia suami isteri.(so sweet)
  2. Orang alim juga memegang isterinya apabila di luar di tempat yang ramai orang dengan tujuan untuk menjaga isteri. 
  3. 7P yang penting untuk suami dan isteri : puji,peluk,penghargaan,perhatian,pujuk memujuk,pergaulan,percutian,permohonan berdoa kpd Allah swt

untuk memegang isteri atau berjalan sambil berpegang tangan itu bukan lah overacting malah digalakkan untuk membina kemesraan dan kebahagiaan yang berpanjangan (tanpa sempadan)..yang ditegah adalah berpeluk atau bercium dikhalayak untuk tontonan umum..

Daripada Sahl bin Saad ra, ' Nabi saw bersabda; sesungguhnya Allah Azzawajalla adalah mulia. Ia menyukai kemuliaan. ia juga menyukai akhlak yang tinggi dan membenci akhlak yang rendah'. (Riwayat al-Hakim dan al-Tabrani.)

berakhlaklah dengan akhlak yang mulia. bersifat positif apabila ditegur oleh orang lain berkenaan dengan akhlak kita. memang payah untuk menerima kelemahan diri tetapi itu adalah hakikat yang boleh diubah..bersangka baik dan jangan mudah melenting untuk perkara yang mudah.

jaga diri hiasi peribadi..


No comments:

Post a Comment