Tuesday

KEBERSIHAN

Alahamdulillah..

kebersihan adalah sebahagian daripada iman.. itu adalah hadis yang  umum mengetahuinya. bagaimana hendak bersolat sekiranya pakaian terkena najis, dalam keadaan berhadas sama ada kecil atau besar dan banyak lagi..maka kerana itu Islam amat menekankan mengenai kebersihan.

kebersihan juga melambangkan peribadi seseorang. kita boleh percaya pada kata-kata orang yang bijak dalam menjaga kebersihan dirinya selain bersih hati dan  tindakannya. kebersihan tidak hanya menjurus kepada kotoran yang nampak sahaja bahkan jua yang tidak nampak.

kebersihan juga boleh membentuk disiplin seseorang sekaligus menjadikannya berbeza dengan orang yang biasa-biasa sahaja. ini kerana, sekiranya seseorang suka kepada kebersihan ini akan mendisiplinkannya dalam segala gerak ativitinya seperti disiplin untuk menutup aurat dengan sempurna untuk membersihkan diri dari dosa, disiplin untuk menyikat rambut bagi lelaki agar tidak dipandang selekeh dsb.

kebersihan juga boleh memberikan mood yang bagus kepada orang yang mengamalkannya..kerana aura positif disekelilingnya menyebabkan gangguan dari aura negatif gagal untuk menembusinya..ketenangan fikiran amat penting dan salah satu faktor untuk mendapatkannya adalah daripada kebersihan

justeru, tidak rugi untuk mengamalkan kebersihan.

No comments:

Post a Comment